Herpes infektion hos kat

De fleste mennesker har selv haft ”forkølelsessår” eller kender en person med denne irriterende lidelse. ”Forkølelsessår” skyldes et humant herpesvirus, der kan ligge længe i nerver og så pludseligt aktiveres, hvorefter et sår ses ved enden af disse nerver. Herpesvirus er meget artsspecifikt, hvorfor det som hovedregel antages, at herpesvirus hos en art ikke kan smitte en anden art, dvs. katte kan ikke smitte mennesker, og mennesker kan ikke smitte katte.

Hos kat kan man differentiere mellem herpesvirusinfektion, der involverer selve øjet(dvs hornhinden/kornea) og herpesvirusinfektion, der involverer øjets slimhinde (konjunktiva). Infektioner af konjunktiva ses ofte sammen med infektion af slimhinden i næsen (rhinitis) og infektioner af de øvre luftveje. Hvis selve øjet ikke er involveret ses ofte tørhed (keratokonjunktivitis sicca) og en opsvulmet rød slimhinde (konjunktivitis), og da kan det være indikeret at undersøge med laboratorietest (PCR, polymerase chain reaction) om katten er inficeret med herpes, mykoplasma eller klamydia.

Hvis katten har en ”ren” herpesvirus infektion af slimhinder behandles med en god kvalitet af kunstige tårer, evt. Celluvisc(R) eller Lubrithal(R), der begge fås i håndkøb hos apoteket eller dyrlægen. Katten vil for det meste blive rask efter et par uger, hvis ikke, behandler dyrlægen ofte med antibiotika, da katten kan have pådraget sig en sekundær bakteriel infektion.

Der findes tre syndromer af hornhindelæsioner, der skyldes herpesvirus hos kat:
” Dendritiske hornhindesår
” Hornhinde erosion – geografisk
” Stromal keratitis

Dyrlægen bruger et farvestof (fluorescein) for at undersøge om katten har hornhindesår, og kan bruge blåt lys (kobalt blå) eller fluorescerende lys (ultraviolet) ved denne undersøgelse for at demonstrere læsionerne for ejeren.

Kat med kornea sekvester
Kat med eosinofil keratitis
Andre sygdomme af hornhinden, der antages at være følgesygdomme til herpesvirus hos kat er:
” Kornea sekvester
” Eosinofil keratitis

Kornea sekvester er et dødt stykke væv (sort) i hornhinden og bør fjernes kirurgisk. Dyrlæge vil ofte vælge at benytte en kirurgisk hornhindetransposition, hvorefter kattens normale hornhinde erstatter det væv, der fjernes. Denne type kirurgi kaldes CCT – corneoconjunctival transposition.

Eosinofil keratitis er en kronisk betændelsestilstand i hornhinden, der behandles med binyrebarkhormon-øjendråber efter diagnosen er stillet på baggrund af biopsi eller cytologi af hornhinden.

Triflumann – trifluridin – anti-herpes øjendråber til mennesker, katte og heste
Medicin med stoffet aciclovir bruger til mennesker med herpes keratitis og forhandles under navnet ”Zovir(R)”, tabletter og salver, men aciclovir har ingen terapeutisk effekt overfor herpesvirus hos kat. Der findes blot et kommercielt øjendråbepræparat i Europa, Triflumann(R), der er effektivt til behandling af øjeninfektion med herpesvirus hos kat. Det aktive stof i Triflumann(R) er trifluridin og øjendråberne produceres i Tyskland og er registreret til brug på mennesker med herpesinfektion af hornhinden.

Triflumann(R) kan kun anvendes på katte i Danmark efter dyrlægens ansøgning til Lægemiddelstyrrelsen om en ”enkeltdyrstilladelse”. Lægemiddelstyrrelsen behandler disse ansøgninger hurtigt og øjendråberne kan bestilles fra Veterinærapoteket på LIFE, Københavns Universitet (tidligere den Kongelige Veterinære og Landbohøjskole). Triflumann(R) anvendes 2-6 gange dagligt i øjet og bør bruges i flere uger efter symptomerne er ophørt; behandlingen kan tage et par uger eller indtil flere måneder.