Kornea sekvester – hornhinde sequester

Hos kat ses en unik sygdom, hvor et stykke af hornhinden bliver sort. Denne sygdom kaldes Kornea sekvester.
Et kornea sekvester kan betragtes som et dødt stykke væv. Til at starte med ligger ejer måske mærke til et orange skær, senere bliver området brunt og derefter mørke-brunt. Blodkar ses ofte fra kanten af hornhinden (limbus) ind til sekvesteret.

Der er ikke blevet forsket særligt meget i denne sygdom, men de studier, der er blevet udført tyder på at:
1. Det er en ”dystrofi” – dvs en lidelse der ses i begge øjne og som muligvis er arvelig
2. Kornea sekvester kan forekomme som en følgesygdom til herpes virus hornhinde-infektion
3. Det sorte pigment ikke er melanin
4. Sygdommen oftest ses hos Perser katte, mens også kan forekomme hos andre orientalske katte og huskatte.

Forskellige typer af medicin er forsøgt brugt til behandling af kornea sekvester, men ingen af disse var effektive.
For øjeblikket findes der tre accepterede kirurgiske behandlingsmuligheder:

1. Keratektomi – at skære en skive (tykt lag) ud af hornhinden for at fjerne det ”døde” væv og lade området hele op af sig selv.
2. Korneo-Conjunctival transposition – at skære et ”døde” væv væk og fylde ”hullet” med hornhindevæv fra katten
3. Hornhinde transplanation – det ”døde” væv skæres bort og hornhindevæv fra en anden (afdød) kat bruges til at fylde ”hullet”.

Af disse tre muligheder for kirurgi, anbefaler Oejenklinik-for-dyr oftest ”korneo-konjunctival transposition”, da denne metode giver lav risiko for residiv, og ophelingen oftest er hurtig og uden komplikationer. Efter keratektomi kan sekvesteret gendannes. Efter hornhinde transplantation kan det transplanterede væv blive uklart og desuden er livslang behandling med øjendråber nødvendig for at hæmme ”afstødning – arvævsdannelse” i den transplanterede hornhinde.

Efter endt opheling (efter operationen) vurderes tårefilmen, og hvis det viser sig, at der er problemer med tårekvalitet eller tårekvantitet, anbefales livslang brug af kunstige tårer såsom Celluvisc(R), Oxyal(R) eller Viscotears(R).